Företagsblogga = skriva sanningen

Visst är det skillnad på att blogga privat och att göra det för ett företag. Varför? Jo, för att i din privata blogg kan du skriva fritt, rakt, krokigt, oförståeligt, upprörande, enahanda eller superengagerat om ditt liv, din hobby eller ett ämne som du fascineras av. Utan att du egentligen gör någon skada, för det du skriver faller bara tillbaka din egen person. (Visst är det självklart att om du har nån slags självbevarelsedrift, så håller du dig inom nån slags ram.) Men om du representerar ett företag eller en organisation så gäller andra regler. Jag tycker att den viktigaste faktorn är att vara sig själv och bjuda på sig själv. Samt berätta det du tror att kunderna tycker är intressant förstås. Det kan handla om mer vardagliga ting än vad du kan tro.

Robert Scoble är en välkänd figur i den amerikanska bloggsfären, och han har gett ut ett manifest med 20 goda råd över hur man lyckas med ett affärsblogg. Jag ger här ett sammandrag över dom jag tycker är sundast och viktigast:

  • Skriv sanningen och bara sanningen. (Om en konkurrent har en mer utvecklad produkt än du, länka till den då och skriv något snällt. Kunderna hittar ändå igen den.)
  • Försäkra dig om att du stödjer och förstår de senaste verktygen. (Om du inte vet vad RSS är, ta reda på det. Om du inte vet vad Google har att erbjuda, ta reda på det.)
  • Se till att vara hårdhudad. (Även om din produkt är hyllad till skyarna, var beredd på kritik. Skapa inte en företagsblogg om du inte är beredd att svara på alla frågor – positiva och negativa – på ett professionellt, snabbt och snällt sätt.)
  • Om du ställer till det, erkänn det. Snabbt. (Visa sedan på hur du ska lösa problemet. Samt gör det förstås.)
  • Om du är olycklig, skriv inget. (Känslor påverkar orden och kvalitén på det skrivna blir inte bra.)
  • Om du inte har svaret, säg det då. (Det är mänskligt att inte veta allt. Men säg att du kan ta reda på svaret, och se till att leverera när du lovat.)
  • Dölj aldrig information. (Du kommer att tappa i trovärdighet, likaså ditt varumärke.)
  • Var en expert. (Om du ska blogga om din produkt, ska du också veta mer om den än läsarna. Men om någon råkar veta mer, är det bäst att du länkar till den.)
    Annonser

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s