Vill du bli trädgårdsmästare?

När jag var yngre formligen hatade jag att gräva i jorden med fingrarna. Man blev skitig och inga frön som jag satte växte nånsin till sig ordentligt. Men för något år sedan bad jag ändå en gammal barndomsvän om hjälp i att göra en skiss över hur en kommande japansk trädgård kunde se ut på gårdens baksida. Sedan dess har det faktiskt hänt massor där bak. Blommor och buskar har vuxit sig större än jag kunde drömma om, och med hjälp av lite fina trädgårdsprydnader har jag faktiskt kunnat imponera på min omgivning med min fina trädgårdshörna. Till och med min dotter sa ”men mamma, att du skulle bli så intresserad av trädgård, det trodde jag aldrig om dig”. Hm. Sen om den är så himla japansk – det vete sjutton.

Den japanska plantagen

Hur som helst, dagens inlägg ska utmynna i fördelen med en företagsblogg. Igen. Jag har sett att Ulriksdals Slottsträdgård har blivit omnämnd flera gånger för att ha en mycket lyckosam sådan. Och den är onekligen både informativ, vacker och inspirerande – särskilt för oss som gillar trädgård. (Trots det, lade slottsträdgården ner sin blogg före jul och övergick till att bara finnas på Facebook.)
Jag skulle nog ändå vilja påstå att den trädgårdsbloggen är/var en blandning av blogg och webbsida. Helt ok ändå, intrycket blir ofta lättsammare så. Men visst, det kan finnas fördelar även med en ren hemsida. Tydligare rubriker, mindre scrollning och samlad information. Ta Saltå Kvarn till exempel, den webbplatsen har fått mycket cred just för bloggen som hålls på en särskild plats, länkad från hemsidan. Själv tycker jag att bloggen är ett trevligt marknadsföringsverktyg. Snabbt, direkt och enkelt att uttrycka sig på. Så jag håller mig här, och uppmanar dig företagare –  som också känner intresse för att driva en företagsblogg – att kontakta mig för att komma igång. Ha det så gott, och försök att hålla näsan över snön =)

Kommentera

