Tips för lyckade kampanjer

Tidningen Internetworld har publicerat lite tips från SAS om hur man skapar en framgångsrik sociala medier-kampanj. Flygbolaget har testat detta genom sin Love is in the air-kampanj på kampanjbloggen som man hittar på SAS hemsida.
I stora drag kan man säga att grundbulten är att hitta nåt som är så intressant och viktigt att människor/kunder vill sprida kampanjen vidare. Antingen ett roligt budskap eller kanske en tävling att sprida vidare. Det ska också vara lätt att sprida kampanjen vidare i olika kanaler, genom egna unika URL:er (webbadresser), eller genom tillgängliga dela-knappar. Att företaget väl tappar kontrollen över kampanjens spridning i samma ögonblick som den släpps i sociala medier måste man vara medveten om – och acceptera. Men det absolut viktigaste är att arbeta mot själva kampanjmålet så det hela inte bara utvecklar sig till en rolig grej. För visst är positiv uppmärksamhet bra, men om det finns ett syfte med kampanjen är det viktigt att försöka behålla riktningen mot målet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s