Fredagsmys med chips

Har just landat från Stockholm och en nätverksträff med mina kollegor runt om i landet – Idrottens kommunikatörer. Som alltid var det en givande träff med duktiga föreläsare där vi bland annat fick lyssna till Brit Stakston – en av Sveriges ledande strateger inom sociala medier. Hennes engagemang var övertygande och tipsen en mängd kring hur man som företag eller organisation kan förbättra sin användning av sociala medier. Det är ju inte någon nyhet att Facebook har 4,3 miljoner användare i Sverige, däremot att 75 procent av dem faktiskt loggar in varje dag!
När det gäller Facebook tipsade Brit om att gärna uppdatera just före lunch samt gärna innan 17. Och har det – vilket Gud förbjude – hänt något negativt kring företaget som skapar diskussioner på Facebook, så måste administratören eller någon annan representant snabbt vara där och svara på kritiken. Dessutom gärna tacka för den feedback som faktiskt kan använda för att förbättra företaget eller produkten. Man kommer långt med ödmjukhet inför kunderna.
Enligt Brit kan man skilja media åt på följande sätt:
– ägd media; till exempel ditt företags hemsida plus företagets Facebook-sida
– köpt media; annonser och trycksaker, tv-reklam som du kan köpa via exempelvis en PR-byrå
– förtjänad media; det som massmedia skriver eller visar om dig.
Brit visade också hur effekten förstärks och förlängs om traditionella PR-kampanjer förstärks genom sociala medier. Samt hur bloggosfären har blivit den fjärde politiska statsmakten genom sin möjlighet att göra länkningar och förbättra sökmotorernas chans att hitta just DIG!
Twitter var också något som livligt diskuterades på nätverksträffen. Enligt Brit så är twitter flödet i morgondagens tidningar, och det kanske inte är så konstigt med tanke på att det är ett välanvänt politiskt verktyg.  Ett roligt exempel som nyligen utspelade sig i Stockholm handlar om den landstingspolitiker som med anledning av SL-kortets höjning yttrade ”hundra kronor är väl bara tre chipspåsar”. Uttalandet genererade en chipsgate med en mängd twittrande och en blixtutryckning från OLW som delade ut gratis fredagsmys utanför T-stationerna i centrum. Genomslagskraften för varumärket OLW blev stor och positiv, för lokalpolitikern ett enda hånflin. Allt för att sociala medier la sig i och samverkade …….
Så frågan är – vad har du för verktyg? Ska Facebook bli ditt nästa marknadsföringsverktyg? Eller ska du stå kvar på perrongen när tåget går?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s