På jakt i Dorotea

Har en hektisk period med flera mindre – som tur är – uppdrag. Dom kämpar med den konstant (!!) lysande solen här uppe i Norrland – vi har haft kanonväder i 1,5 vecka som gör att jag aldrig vill gå in på kvällarna – samt mitt ständiga dåliga samvete över bokföringen. Men nu SKA jag verkligen fokusera på bokföringseländet och sen ta mig an reportaget om en kvinna av annorlunda slag. Det är en i grunden holländsk tjej som bott i Dorotea i många år och där ägnar all ledig tid åt sitt stora intresse jakt och hundar. Jag ”svischade” upp till henne i går och pratade om allt mellan konsekvent hunddressyr till naturvård under några timmar. Det här är en tjej som är otroligt rädd om sitt varumärke – som sig bör – och har kämpat sig till en värdig position bland ett gäng gubbar 🙂

Och för första gången i mitt liv blev jag faktiskt sugen att följa med någon ut i jaktskogen. Missförstå mig inte – erbjudandena har funnits och jag HAR följt med några gäng ut på älgjakt tidigare men aldrig med någon jaktlycka. Och för den delen, aldrig med något särskilt trevligt värdskap. Den här tjejen gjorde klart att vi i så fall skulle tillbringa minst en natt i skogen och bo i hennes jaktkoja, elda och koka kaffe över öppen eld. Mmmm, kändes riktigt schysst – bara det inte är under värsta myggsäsongen – dom AVGUDAR mig och mitt blod!

Skriver i vanlig ordning för Allt om Jakt & Vapen.
//Bitte Torbjörnsdotter

Kommentera

