Kontrakt med djävulen

Alltså, vissa ämnen kan man bara inte låta bli att engagera sig i. Ni känner säkert igen det?
Ända sen jag hörde en föreläsning av Tommy Moberg – Sveriges främsta expert på doping och anabola steroider – första gången för cirka 4-5 år sen, om doping och anabola steroider (AAS) så har ämnet verkligen intresserat mig. Jag har – liksom många andra vuxna – ungdomar i min närhet som inte förstår allvaret i all fakta och det Tommy berättar. Så jag fortsätter att trycka på….

Anabola steroider – känns som att orden har som en sur eftersmak. Liksom efterverkningarna – och inte minst hur nära kosttillskott de ligger. För några veckor sedan var Tommy i Umeå igen och gav en suverän föreläsning –  som jag skrev om för Västerbottens Idrottsförbund. Han säger:

”Att använda anabola steroider är som att skriva kontrakt med djävulen.”

Jag passade även på att ta ett snack (filmintervju) om hur dopingsituationen ser ut hos svenskarna. Detta var alltså flera veckor före händelsen med Therese Jouhag. Och den samhällsproblematik som vi står inför i dag handlar faktiskt mest om den övervägande andelen användare av AAS – motionärerna.

Sprid gärna artiklarna till dem du tror inte vet detta ännu. Och fortsätt att träna med det du gillar bäst, gör det bara på det mest naturliga sättet.

Ha det gott i höstljuset //Kram Bitte

Kommentera

