Allt kommunicerar även inom idrott.

I min anställning som informatör på Västerbottens Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna i Umeå fick jag förra sommaren använda mina kunskaper från tvreporter-tiden. Jag gjorde nämligen intervjuer med Charlotte Kalla, Mikael Lustig, Tina Thörner, Helena Jansson, Björn Ferry, Heidi Andersson och Maria Pietilä-Holmner om deras syn på värdegrunden inom idrott. Riktigt kul var det att få damma av filmtekniken, och få använda ytterligare del av journalistiken. Kortfilmerna (ca 4-9 min) har blivit oerhört uppmärksammade och jag har fått cred från höger och vänster. Så pass att SISU Riks hörde av sig och ville att Västerbotten (egentligen jag då =)  skulle göra en film kring utbildningsmaterialet Idrottens Föreningslära. Och det är onekligen rätt festligt att det är just området Allt kommunicerar som vi nu ska göra en film om, en film som ska användas i utbildningssyfte över hela Sverige.
För såväl inom företagsvärlden som inom idrotten så funkar det så att inte bara logotypen utan även affärsidén/verksamhetsidén, värdegrunden och visionen tillsammans med hur man pratar inom och utifrån företaget/föreningen,  kommunicerar tillsammans. Hur vi uppfattas av omvärlden beror på vad vi gör och vad vi står för, och det blir också symboliskt med varumärket. Så att jobba med sitt varumärke – identitet, profil och image – är lika viktigt för en idrottsförening som för ett företag. För allt kommunicerar…
Bjuder på en av filmklippen från Värdefullt, för övrigt med MIN nya förebild:

Lämna en kommentar